به گزارش روابط عمومی بنیاد آلاء، هفتمین جلسه از سلسله نشست های  بررسی «مباحث نوین امر خیر در ایران» سه شنبه بیست و هشتم اردیبهشت ماه ۹۵  با حضور غلامرضا اعوانی عضو فرهنگستان علوم و محمدصالح طیب‌نیا عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلاء در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای نشست، طیب‌نیا طی سخنانی به ضرورت توجه به جایگاه امر خیر به عنوان مسئله‌ای ارزشمند در جامعه پرداخت و گفت: تحقیقی در مؤسسه گالوپ در سنجش امر خیر انجام شده است که درصد افرادی که به فعالیت داوطلبانه و کمک به سازمان خیریه یا کمک شخصی به امر خیر مبادرت کرده‌اند، بررسی شده که شاخص رسمی آن به نام شاخص جهانی بخشش بررسی می‌شود.

وی در ادامه افزود: براساس این شاخص در سال ۲۰۱۰ استرالیا، نیوزیلند و آمریکا رتبه اول تا سوم جهانی بخشش را به خود اختصاص دادند و ایران در ردیف هشتاد و چهارم قرار گرفت. در سال ۲۰۱۱ ایران به رتبه ۹۱ رسید و در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۱۲رسید و در نهایت در سال ۲۰۱۴ ایران با چند پله سقوط به رتبه ۱۹ رسید و در سال ۲۰۱۵ به رتبه ۲۳ رسید این پراکندی آماری نشان می‌دهد که مؤسسات خارجی قادر نیستند به آمار دقیقی از نحوه وقف و بخشش در ایران دست یابند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بررسی سازمان‌های خیریه معاف از مالیات نشان می‌دهد که آمریکا ۴۷/۵ درصد درآمد از طریق خرید مردم از سازمان‌های خیریه حاصل می‌شود، اظهار داشت: ۹۴/۵ درصد مردم آمریکا به سازمان‌های خیریه کمک می‌کنند و ۷۲ درصد محل درآمد سازمان‌های خیریه در آمریکا کمک‌های شخصی مردمی است و تنها ۳۲ درصد پرداخت شخصی از طریق مذهب صورت می‌گیرد.

طیب‌نیا در ادامه افزود: هر فرد آمریکایی از ۲۴ ساعت، ۶ دقیقه به امور خیریه می‌پردازد اما متأسفانه درباره آمار خیریه در ایران اطلاعات دقیقی وجود ندارد و سالانه براساس آمار ایران، حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی از طریق دولت به امر خیریه‌‌ها پرداخته می‌شود. این آمار بیشتر براساس روزنامه‌ها و مصاحبه‌های خیرین مؤسسه ساز بدست آمده است.

وی همچنین افزود:‌ خیرین موسسه ساز در سال ۹۴ یک هزار میلیارد تومان، خیرین سلامت ۴ هزار میلیارد تومان، زکات ۱۶۰ میلیارد تومان کمک پرداخت کرده‌اند.

ایشان با اشاره به اینکه آمار گذران وقت یک ایرانی  صرف امور خیریه تنها دو دقیقه در روز است که یک دقیقه به آقایان و سه دقیقه به بانوان اختصاص دارد که میانگین آن برای هر ایرانی در روز دو دقیقه می‌شود.

طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنانش درباره چالش‌های حوزه فعالیت امور خیریه در ایران توضیحاتی ارائه داد و گفت: عدم وجود اطلاعات و آمار، فرایند اداری ناکارآمد و عدم فرایند نظارتی از مهمترین چالش‌های خیریه در ایران است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *