« نامه ۴۵ نهج البلاغه باید سرلوحه امور مومن قرار بگیرد. »

به گزارش روابط عمومی بنیاد آلاء، دکتر محمد صالح طیب نیا؛ مدیر عامل بنیاد خیریه راهبری آلاء، در نشست بهارانه و در جمع کارمندان مشغول به فعالیت در بنیاد آلاء با اشاره به تلاقی بهار طبیعت با ماه مبارک رجب اظهار داشت: عید نوروز و نو شدن سال یک بهانه‌ای برای نو شدن دل‌ها است. انسان متفکر و باهوش از این فرصت برای خانه تکانی دل استفاده می‌نمایند و اگر از کسی کینه‌ای دارند و یا اهل رذیله‌های اخلاقی هستند، آن‌ها را از خود دور می‌کنند و اسباب و وسایل نو جایگزین این عیب‌ها می‌کنند که این از ویژگی‌های ماه رجب نیز هست.

دکتر طیب‌نیا با تأکید ویژگی‌های نهج البلاغه بیان داشت: نهج‌البلاغه کتاب زندگی است که درباره مدیریت در زندگی، مطالب مفید و ارزشمندی را در خود جای داده است به ویژه این کتاب در مواجه با مشکلات راه حل درست را به مخاطب ارائه می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به نامه ۴۵ نهج البلاغه افزود: به نظر من مشکل اصلی جامعه امروزی بی توجهی به همین نامه است، در فرازی از این نامه امیرالمؤمنین (علیه السلام) به عثمان بن حنیف می‌فرماید: هر کس را امامى است که بدو اقتدا مى کند و دو وظیفه بر عهده دارد: ۱- به سیره آن امام رفتار می‌کند و ۲- از نور دانش آن امام برای رشد و آگاهی و تعالی خود بهره می‌گیرد.

مدیرعامل بنیاد آلاء تصریح کرد: در ادامه این نامه حضرت می‌فرمایند من که امام شما هستیم زندگی این گونه دارم که به دو جامه و دو قرص نان اکتفا کرده و از مال و اموال دنیا چیزی ندارم و همه را در راه رضای خداوند انفاق کرده‌ام که شما نمی‌توانید این گونه زندگی کنید و توقع هم نیست که این گونه زندگی کنید اما کسی که معتقد به شیعه بودن است باید ۴ ویژگی داشته باشد ۱- ورع ۲- اجتهاد ۳- عفت و ۴- سداد.

ایشان در ادامه به تشریح این ۴ ویژگی پرداخت و بیان داشت: ورع داشتن به معنای عرف آن که از کلام امام صادق (علیه السلام) گرفته شده است یعنی پرهیز از شبهات و امور مشکوک و یا پیشگیری، به طور مثال اخباری به ما می رسد که از صحت آن اطمینان نداریم، نمی‌دانیم شنیدن یک آهنگ خاص مشکل شرعی دارد یا نه، غذایی که حلال است اما نسبت به طیب و طاهر بودن آن شک داریم و … اینها شبهاتی است که بهتر است انسان نسبت به آن ورع داشته باشد و تلاش کند از آنها دوری کند.

دکتر طیب نیا با بیان این که دومین ویژگی یک شیعه در این نامه اجتهاد عنوان شده است بیان داشت: اجتهاد به معنای پر کاری است، جامعه شیعه جامعه‌ای است پر کار است و تلاش مضاعف در آن وجود دارد، بر اساس آیه ۶۵ سوره انفال انتظار خداوند از ما مومنان این است که هر مومن به اندازه ۱۰ کافر راندمان کاری، پشت کار، تلاش داشته باشد.

ایشان ویژگی سوم یک شیعه از نگاه امیر المومنین (علیه السلام) را عفت عنوان کرد و بیان داشت: عفت یعنی پسنده کردن به کم که این موضوع در تمامی ابعداد اخلاقی و انسانی است، مومن باید در کلام، چشم و تمامی مباحث روزانه است.

دکتر طیب‌نیا تصریح کرد: ویژگی چهارم سداد است به این معنا که کار بسیار عالی و بدون عیب و یا به عبارتی کیفیت بالا است، از نگاه کلان آفت پر کاری پایین آمدن کیفیت است که این موضوع از نگاه حضرت رد شده و حضرت می‌فرمایند مومن در حالی که پر کار است باید به فکر کارهای کیفی نیز باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ در حوزه حرم مطهر حضرت زینب (علیها السلام) طرح بقعه جدید عملیاتی شد و این یک نقطه عطف در تاریخ این حرم است، در حوزه خیر ماندگار یک همایش ملی برگزار شد، در حوزه مرکز سلاله و کنترل سرطان (مکسا) به آن جایگاه علمی و سیاست گذاری که می‌خواستیم، رسیدیم و در حوزه مدرسه عالی خاتم الاوصیاء (عج) و جامعه المرتضی (ع) نیز اتفاقات خوبی افتاده است.

محمدصالح طیب نیا در پایان با اشاره به اهمیت شعار سال و لزوم ایجاد فرصت‌های مناسب برای جامعه عمل پوشاندن به آن تصریح کرد: از همه عزیزانی که در مجموعه بنیاد آلاء در خدمتشان بودیم تشکر می‌کنیم و امیدواریم که هر چه خیر و مصلحت بنیاد است در سال ۹۶ اتفاق بیفتد.

 

 

 

 

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *